Kalendář akcí
<< | Září 2026 | >> | ||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 |
Služba DOZP pro lidi s mentálním postižením je poskytována naší organizací ve velkokapacitní budově na adrese Zátiší 177, Litvínov. Budova je standardně technicky a materiálně vybavená, ale neposkytuje takové zázemí pro klienty, které by se dalo nazvat domácí prostředí. To se zejména u klientů s vysokou mírou podpory, projevuje sníženou možností přiblížit svůj styl života běžné populaci, omezením společenského života i omezením využívání veřejných služeb.
Proto jsme se v rámci Transformačního plánu DSS Litvínov z roku 2017 zaměřili na zkvalitnění života klientů s mentálním postižením a kombinovanými vadami, kteří sice potřebují celodenní podporu personálu, ale zároveň dokáží a chtějí žít jinak než v „ústavu“.
Rádi jsme tak v roce 2018 přijali nabídku ke spolupráci se společností Domov pod Lesem, z.s. Její zástupci naplánovali přestavbu historické budovy nedaleko centra Litvínova, kterou bychom po rekonstrukci mohli využít jako komunitní bydlení pro naše klienty. To by samo o sobě nebylo ničím výjimečným. Jedinečné na této nabídce bylo, že architektonicky přizpůsobí stavební úpravy našim požadavkům a potřebám konkrétních, již v té době vytipovaných klientů služby DOZP.
Jednání se společností Domov pod Lesem a komunikaci se zřizovatelem zajišťoval ředitel DSS Litvínov Ing. Vladimír Vopelka a tým vedoucích pracovníků služby DOZP. Konkrétní požadavky na uspořádání a vybavení vnitřních prostor budovy vyjednávala s architektkou vedoucí SÚ Bc. Schmiederová Kateřina a ostatní návazné činnosti (komunikační strategii, přípravu klientů a personálu na přechod do komunitního bydlení aj.) zajistili členové transformačního týmu.
Přestavba původní budovy byla zahájena v roce 2019 a ukončena v lednu 2021.
V průběhu tohoto období probíhala intenzivně příprava klientů a personálu, v rámci komunikační strategie byli informováni opatrovníci klientů i veřejnost.
Klienti se svými klíčovými pracovníky vytvářeli návrhy pro interiéry svých pokojů, vybírali si barvu stěn i podlah, styl nábytku a osvětlení. Díky ochotě architektky se jednotlivé plánované domácnosti přizpůsobily konkrétním budoucím obyvatelům, a to především při řešení jejich mobility či řešení specifických požadavků na možnost jejich sebeobsluhy.
V prosinci 2020 byla rekonstrukce před dokončením, a to na vzdory probíhajícím omezením spojených s pandemií Covid-19. Díky kvalitní přípravě klientů i personálu se 18.1.2021 uskutečnilo přestěhování klientů do první domácnosti a v průběhu ledna se přestěhovali všichni, tedy celkem 18 klientů do čtyř plně vybavených domácností.
Hlavní myšlenkou při naplňování původního záměru bylo nejen vytvořit velmi komfortní bydlení, ale především zkvalitnit život těm klientům, kteří by ve velkém zařízení jen velmi obtížně mohli využívat veřejné služby. Nebo například jít do obchodu a koupit si jogurt ke svačině s příchutí podle svého výběru, zapojit se do vaření večeře, kdy v jídle nebude cibule, protože on ji nemá rád, účastnit se kulturních akcí města Litvínov s ostatními lidmi, protože je to kousek na náměstí, s vozíkem se tam snadno dojede a nemusí se nikde složitě a předem objednávat auto.
Tato změna ve stylu života klientů v malých domácnostech v Lesovně byla ohromující. Během krátké doby si obyvatelé domácností zvykli na nové prostředí, pochopili, že na ně nebude nikdo spěchat, a že vše se dá zvládnout v klidu. Nejvíce se v prvních týdnech změna projevila při stolování. Klienti, kteří se dosud najedli pouze s pomocí personálu, chtěli mít nyní svou lžíci a jíst sami.
Celkově za dobrý výsledek považujeme:
Zkvalitnění bydlení klientů s vysokou mírou podpory, přizpůsobení prostředí konkrétním potřebám každého klienta.
Zajištění péče ze strany personálu, která klienty opravdu podporuje, nikoliv přepečovává.
Umožnění klientům s vysokou mírou podpory zapojit se do běžného společenského života ve městě.
Umožnění klientům opravdu spolurozhodovat o svém životě.
Pokud bychom měli zhodnotit vliv změny pracovního prostředí a naprosto jiného způsob poskytování péče klientům na práci zaměstnanců v Lesovně, převažuje i po roce od nastěhování prvního klienta v týmu stále pozitivní názor. Pracovníkům vyhovuje malý počet klientů v domácnosti, který jim umožňuje věnovat se každému z nich opravdu dle jeho potřeb. Sami popisují atmosféru na domácnostech za klidnou a připomínající více domov.
Na otázku, zda bychom po prvním roce poskytování služby komunitního typu v budově Lesovny chtěli něco změnit nebo udělat jinak, se domnívám, že by se většina aktérů shodla na záporné odpovědi. Spíše by k tomu dodali: „Je škoda, že takových služeb není pro klienty více.“